torsdag 30 juli 2015

Analys med hjälp av Börsdata del 3. Värdering

Efter att jag spanat igenom bolagets finanser så brukar jag använda det som grund för värderingen av företaget. Eftersom jag inte har tillräcklig kunskap för att kunna räkna fram en specifik kurs där aktien är köpvärd så brukar jag använda olika typer av värderingssätt för att få en bild av inom vilket spann den kan vara köpvärd och när aktien väl är inom detta spann så slår jag till om jag vill ha aktien.

P/E beräkningar

P/E på kursen 15,5 EUR är 13,6 vilket är över bolagets tioåriga snitt som ligger på 12,45. För att kunna köpa till dess snitt P/E så skall kursen ner till 14,19 EUR men eftersom kriterierna för Grahams investeringsstrategi skall vara P/E under 15 vilket Fortum kvalar in under så räknar vi på dagens 13,6.

Den 10 åriga vinsttillväxten ligger på 1,5%/ år vilket skulle innebära att vinsten om 5 år kan antas landa på 1,23 EUR/aktie och detta skulle då ge oss priset 16,72 EUR/aktie. Ingen kursraket direkt utan det är väl mest den 7 procentiga direktavkastningen som lockar.

The Intelligent Investor Intrinsic Value beräkning

Jag brukar slänga in företagens tal i Benjamin Grahams Intrinsic Value beräknare för att se vad ett realistiskt pris för bolag är enligt hans beräkningar. Ett rimligt pris här landar på 13,39 EUR vilket är aningen under priset i den grova P/E beräkning som landade på 14,19 EUR.

Börsdata värdering

På börsdata under fliken "Värdering" finns de flesta nyckeltalen färdigräknade som man brukar titta på när man värderar bolagen. 




När det kommer till alla värderingsmodeller i EBITDA-familjen så är detta väldigt snårigt tycker jag. Ju mer man läser om det desto fler "fel" hittar man i beräkningarna. Detsamma gäller när man använder sig av EV(enterprise value) där företagets alla skulder räknas in. 

Dessa saker har både Finanstankar och 40procent20år skrivit alldeles superbt om så kan tycka att det är onödigt att en amatör som jag skall försöka förklara det.

Alla dessa nyckeltal bör ju jämföras emot övriga företag inom branschen för att man skall få ut något av dem. Eftersom detta är den delen jag verkligen är dålig på så kommer jag inte lägga något krut på att skriva om dem med tanke på ovanstående länkar till förklarande av nyckeltalen.

Slutsats

Om jag ska försöka få fram någon värdering av Fortum så anser jag att den är helt okej värderad i nuläget. Jag hade dock gärna sett att den kom ner under 15 EUR innan jag skulle kunna tänka mig att göra något inköp även om den 7 procentiga direktavkastningen lockar.

När det kommer till bolagets framtidsutsikter så tror jag att Fortum kommer fortsätta vara en stor spelare här i Norden och om de skall kunna hänga med i utvecklingen så är det den förnybara energin som bör ligga i fokus. Om deras försök med att slå sig in ordentligt på den Ryska marknaden lyckas så finns det pengar att hämta vilket kan lyfta vinsttillväxten en aning vilket i sin tur än mer kan säkra den framtida utdelningen. 

Detta skulle jag säga är ett bolag man, likt som TeliaSonera, kan parkera sina pengar i för den stabila avkastningen. I jämförelse mot TeliaSonera, vars vinst och omsättning sjunker, så ökar faktiskt Fortums vinst om än med väldigt lite. Med bara en vecka på mig att testa Börsdata för att göra analysen så blir ju detta en väldigt flyktig och ihålig analys. Det är tydligt att mina egna kunskaper inte är särskilt stora inom analysering av bolag vilket sporrar mig ännu mer att läsa och lära mig än mer för att kunna säkra min framtida passiva inkomst och jag hoppas att folk fortsätter kommentera och kritiserar så man kan fortsätta lära sig :D

Slutord om Börsdata

Efter att nu ha testat Börsdata i en vecka så tycker jag absolut att det är ett värdefullt verktyg för att få all den viktiga information man vill ha ut från en årsredovisning. Det är väldigt skönt att kunna ha en 10 års översikt på alla siffror inklusive branschsnitt. Det jag skulle velat haft kunde varit 10 års snitt på företagens siffror eller nyckeltal och inte bara branschens. Men det kanske är något jag missat på sidan?

Jag älskar screeningtjänsten där man kan använda sig av olika strategier för att screena fram bolag som passar ens egen investeringsfilosofi. På så vis skulle jag våga säga att de som inte är särskilt kunniga eller har tid att analysera helt enkelt skulle kunna screena med dessa strategier och investera i de bolag som uppfyller samtliga kriterier!

På börsdata är ju alla nyckeltal man annars brukar räkna på redan uträknade vilket gör att jämförelsen mellan företagen blir oerhört mycket enklare. Jag tycker verkligen att Börsdata är köpvärt. Det kostar ju endast 600 kr/år vilket jag tycker är överkomligt.

Det jag önskar är dock att det kommer samma information på Börsdata för de amerikanska bolagen. Det vore drömmen :D

5 kommentarer:

  1. Det finns kommersiella screeningtjänster även för USA (Gustav borde ha koll).

    Börsdata sparar mig oerhört mycket tid så det är helt klart en produkt värd pengarna. Att ställa in screening-vyn på ett antal nyckeltal och sedan jämföra alla bolag i en bransch är också någonting jag verkligen gillar att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej det får jag kolla upp! Absolut! Jag tror inte jag hann testa igenom allt denna veckan när jag hade gratis så jag tror jag missade massor av tjänster på sajten!

      Tur att någons födelsedag strax är här så man kan önska sig en årsprenumeration ;)

      Radera
  2. Hej!

    Jag försöker följa din analys, men i den här delen tappar jag dig. :)
    När du räknar med P/E tal, verkar du utgå från en vinst/aktie på ungefär 1,14. Hur kom de fram till denna siffra? Den ligger ju lägre än de senaste 10 åren.

    /Jasper

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett räknefel från min del skulle jag tro! Jag tog (fråga mig itne varför:S) dagens kurs 15,5 / dagens PE 13,6 vilket ger dig vinsten 1,14.
      Här skall ju istället dagens PE gångras med 10 årig genomsnittlig vinst 1,57 vilket istället skulle ge ett rimligt pris per aktie på 21,35 EURO.

      Ingen aning varför jag gjorde så men uppskattas att du hackar på mina fel :D Tackar jag ödmjukast för :D

      Radera
    2. Det låter mycket mer begripligt... jag är själv en nybörjare, och trodde att jag kanske hade missat något. :)
      Tack för en intressant blogg.

      Radera